Retningslinjer for overtakelse av privat veg
Kommunestyret vedtok 25.02.2025, sak PS12/2025, følgende retningslinjer for overtakelse av privat veg:
- Veien skal være regulert til offentlig vei etter plan- og bygningsloven.
- Veien skal være utformet ihht. Statens vegvesens vegnormaler.
- Veien skal ha et bærelag av stein/grus, og et dekke av asfalt minimum 5 cm. Grøfter og stikkrenner skal utformes slik at overvannet ikke gjøre skade på veien.
- Gatelys skal opparbeides i henhold til godkjent norm.
- Søker skal sørge for at før kommunen overtar privat vei skal grunneierne avstå den nødvendige grunn. Ved spørsmål om bredde som skal avstås skal det legges vekt på hvilke påregnelig trafikk veien vil få. Ved skjæring og fylling bør veiskråning pluss 0,5 meter utenfor fyllingsfot eller skråningstopp gå inn i veiarealet.
- Ved overtakelse av privat vei skal også grunneierne holde nødvendig grunn for møte- og snuplass etter kommunens ønske ved forhåndsbefaring.
- Før overtakelse finner sted skal det avholdes besiktigelse- og overtakelsesforretning hvorfra det føres protokoll. Eventuelle mangler må være utført før overtakelse anses endelig.
- Etter at grunnen er overtatt, påtar kommunen seg ingen ansvar for skade på eiendom, gjerde eller andre innredninger som følge av vanlig vedlikehold og bortledning av overvann fra veigrunn eller for ulempe som følge av økt trafikk.
- Trær, stolper, gjerder og lignende må ikke være slik plassert at de hindrer ferdsel, vedlikehold eller sikt. Myndighet er delegert til virksomhet eiendom og infrastruktur med tanke på hva som besluttes fjernet og om det skal pålegges klausuler for fremtidig vegetasjon. Vedlikehold av ovennevnte innretninger er kommunen uvedkommende.
- Kommunen overtar kun veier av forannevnte standard, eller fastsetter eventuelt de krav til utbedring som må gjøres før overtakelse kan finne sted. Planer og arbeid i denne forbindelse skal godkjennes av kommunen.
- Ved overtakelse av privat vei opprettes en skriftlig avtale mellom oppsitterne og kommunen der alle vilkår som kommunen setter for overtakelse av veien er nevnt.
- Det må foretas oppmåling av arealet som skal overtas. Det er de som eier grunnen som rekvirerer oppmålingsforretning for deling/arealoverføring før kommunen overtar grunnen. Det er to måter å gå veigrunn til kommunen: Skjøte eller egenerklæring. Avtalen undertegnes av partene og tinglyses av kommunen. Kostnaden av overføringen til kommunal vei går til privat eier.
- Alle kostnader knyttet til overtakelse av vei skal dekkes av søker.
Sist endret 12.12.2025 09.28